Z uwagi na fakt, iż dotarłem do starych map Woli Grzymalinej z czasów Królestwa Polskiego, a dokładnie z roku 1839 zmuszony jestem do dokonania korekty mojego komentarza z dnia 23 sierpnia 2017 r. do postu o naszym kościele z dnia 20 sierpnia 2017 r.   Napisałem tam wówczas na podstawie informacji zawartych w kronice szkoły , że całość  zabudowań Woli Grzymalinej przed pożarem w 1918 roku umiejscowiona była wokół kościoła na wschód od szosy, Po prostu informacje zawarte w kronice zrozumiałem zbyt dosłownie. Jak wynika z mapy z roku 1839 , a więc 79 lat przed pożarem naszej wioski zabudowania przed pożarem znajdowały się nie tylko wokół kościoła, ale również na przestrzeni od kapliczki przy szosie (tej obok szkoły i przystanku autobusowego) aż do kapliczki przy rozwidleniu dróg do Kucowa i do Modrzewiec. Szosa w tamtym czasie również przebiegała zupełnie inaczej więc zapis w kronice mówiący o tym, że po pożarze odbudowano 3 gospodarstwa „po przeciwnej stronie szosy” przyjmuje teraz inne znaczenie.
Napiszę o tym obszerniej jak zakończymy temat kroniki szkoły, a dzisiaj wspominam o tym prowokacyjnie po to, aby pobudzić apetyty na czytanie bloga.
Jarek
PS. Aby jeszcze bardziej sprowokować i podkręcić zmysły wspomnę tylko, że posiadam również mapę Woli Grzymalinej z lat 30-tych XX wieku, a więc na krótko przed wybuchem II wojny światowej.
A poniżej ciąg dalszy kroniki szkolnej. 





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Młócenie zboża