Grzybobranie




W dniu 1 października bieżącego roku (latosi jak to dawniej mawiali) wybrałem się na grzybobranie. A właściwie, to zbieranie grzybów było sprawą drugorzędną. Na pierwszym miejscu było dotarcie do miejsca gdzie była Wola Grzymalina 20, pod tym adresem był mój dom. Podjechałem więc w miejsce gdzie rozpoczyna się kopalnia od strony elektrowni. Tam jest budka strażników. Zapytałem czy tu można spacerować. Pani z budki odpowiedziała, że „raczej nie”. Objechałem teren kopalni dookoła i zaparkowałem bryczke dokładnie w miejscu gdzie była droga z Ławek do Woli Grzymalinej. Tam nie ma żadnych tabliczek zakazujących wstępu więc uznałem parafrazując słowa Zagłoby wypowiedziane do Rocha Kowalskiego w powieści „Potop”, że jeżeli nie jest powiedziane, że nie wolno, to znaczy, że wolno. Więc wyruszyłem na poszukiwania. Mogło by się wydawać, że odnalezienie tego miejsca jest już niemożliwe. A jednak jest możliwe i to z dużą dokładnością. Trzeba tylko skorzystać z dostępnych w internecie map. A robi się to w sposób następujący: 

 Wpisujemy w wyszukiwarkę „geoportal”





Wybieramy „dane o charakterze katastralnym”



Wpisujemy w wyszukiwarkę miejscowość w pobliżu Woli Grzymalinej np. Łękińsko


 Akceptujemy warunki korzystania z mapy



 Jeszcze raz akceptacja



 Zaznaczamy "Łękińsko wieś"



 Zaznaczamy „szukaj” w wyszukiwarce



 Wyłączamy krzyżykiem wyszukiwarkę



 Widać mały fragment Łękińska, trzeba zmienić skalę, aby był widoczny większy obszar



 Tu widać duży obszar Łakińska, przesuwamy mapę do góry, w kierunku na północ, w stronę Woli Grzymalinej




Ten pionowy wąski pas to droga w stronę Woli Grzymalinej



Ciąg dalszy drogi


 W tym miejscu droga się urywa, ale brakuje tylko kawałek, skręcamy w lewo tak jak przy kapliczce Świętego Jana. Ten błękitny kolor to zbiornik wodny gdzie obecnie składowane są popioły z Elektrowni Bełchatów. Obszar zbiornika obejmuje działkę 742  gdzie był nasz kościół, poza zbiornikiem jest działka nr  743 gdzie znajdował się cmentarz




Tu na tle obecnego terenu KWB Bełchatów widać centrum Woli Grzymalinej z zachowanym podziałem geodezyjnym z lat 80-tych



Moje podwórko było na działce 259 i 260



Szkoła była na działce 744/1



Dużym ułatwieniem w poszukiwaniach jest możliwość pomiaru odległości i powierzchni za pomocą prawego przycisku myszki

 



Odległości mierzy się poprzez kliknięcie lewym przyciskiem, przesunięcie w dowolnym kierunku i ponowne kliknięcie lewym przyciskiem myszki



 Pomiar powierzchni



Z tyłu za podwórkiem mieliśmy prawie 2 hektary pola

Korzystając z tej mapy i wykorzystując widoczne na mapie oznaki terenowe, czyli: granice lasów, drogi, rząpie, odległości od zbiornika z popiołami itp. dotarłem do miejsca gdzie był mój dom. Obecnie miejsce na którym było moje podwórko jest na pograniczu gdzie kończy się góra usypana na zwałowisku wewnętrznym a zaczyna się spłaszczenie gdzie za kilka lat będzie przebiegała droga Kleszczów-Bełchatów

Jarek

 
 



 
 






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Młócenie zboża