Wola Grzymalina - stare fotografie - cz. 1

 Wracamy do cyklu z serii "Stare fotografie" Udało się pozyskać nowe, piękne materiały w tym zakresie. Dzisiaj umieściłem pierwszą serię nowych fotografii, w sumie jest ich ponad 60. Wszystkie pojawią się na blogu, będą umieszczane stopniowo w kilku odcinkach. Co ciekawe, na kilku fotografiach widoczny jest nasz pałac, czyli przed wojną dworek szlachecki, a po wojnie siedziba Nadleśnictwa.

Wielkie dzięki dla Tadeusza Kurowskiego za udostępnienie tych wspaniałych fotografii.

Na górnej fotografii widoczny jest dom rodziny Frukaczów, z tyłu widać fragment domu Pacholików. Typowa zabudowa dla Woli Grzymalinej. Mój dom rodzinny był identyczny.
U góry fotografia rodziny Białków. Na dole, za płotem Franciszek i Maria Frukaczowie. Pozostałych osób nie rozpoznałem.

  Górna fotografia przedstawia przeniesienie kuźni do Łękińska tuż przed wysiedleniem. Nasz kowal, Pan Stanisław Alama miał w Łękińsku córkę i właśnie tam postanowił przenieść swoją kuźnię. Przeniesienie kuźni pamiętam doskonale, byłem naocznym świadkiem tego wydarzenia. Te dwa widoczne ciągniki nie dawały rady, kuźnia stawiała duży opór, tak jakby chciała powiedzieć: "nie chcę innego miejsca, jest mi tu dobrze" . W końcu podjechał potężny Ursus i i kuźnia pogodziła się ze swoim losem. Trzy ciągniki odjechały z kuźnią w stronę Kucowa, następnie w miejscu, gdzie kończyły się Pastwiska skręciły w lewo i przez miejscowość Ławki dowiozły kuźnię do Łękińska. 

Gdybyście kogoś jeszcze rozpoznali, napiszcie o tym koniecznie w komentarzu.

Jarek

jarczeslaw@tlen.pl

Komentarze

  1. Zgadza się, a przy płocie P.Pierzak i córka P.Pacholika. Na starym zdjęciu to rodzina Uchroński i Białków. W kuźni są to goście B.Białek i dzieci z rodziny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myślałem, że to wujek Józef Pierzak, ale nie byłem pewny. Dzięki za info.
      Jarek

      Usuń
  2. Mój dziadziuś Jan Uchroński i rodzina Białków

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, teraz poznaję, na dolnej fotografii, pierwszy z lewej, to Pan Jan Uchroński. Kto wie, może sam wykonał podobne fotografię. Z dostępnych mi informacji wynika, że już na początku lat 50-tych posiadał aparat i wykonywał zdjęcia m.in. na weselach.
      Jarek

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Młócenie zboża